13


maja

Niezbędne zabawki dla każdego dziecka

Zabawki są bardzo ważnym atrybutem dzieciństwa. Nie tylko zapewniają dziecku rozrywkę, ale także rozwijają je, pomagając mu poznawać otaczający go świat. Jakie zabawki będą nie tylko interesujące, ale i przydatne dla niemowląt, dzieci w wieku od roku do trzech lat i dzieci w wieku przedszkolnym? Na co warto zwrócić uwagę przy dokonywaniu wyboru? Tego dowiecie się w naszym dzisiejszym artykule.

Pierwszą i najważniejszą rzeczą, którą należy wziąć pod uwagę przy wyborze zabawek edukacyjnych, jest wiek dziecka. Każdy okres życia ma swoją własną działalność wiodącą, która przyczynia się do ogólnego rozwoju psychiki dziecka. Jeśli ten czynnik zostanie pominięty, wybrana zabawka może okazać się bezużyteczna.

Należy wziąć pod uwagę nie tylko wiek, ale także poziom rozwoju dziecka. Oznacza to, że jeśli dziecko jest trochę w tyle za normami swojego wieku, zabawkę należy wybrać dla młodszych dzieci.

Dowiedzmy się, co i kiedy przyda się dziecku, jakie zabawki nie tylko zapewnią mu rozrywkę, ale i rozwój.

niemowlak

Pierwsze 12 miesięcy dziecka

Gdy dziecko ma mniej niż rok, nie potrzebuje zabawek, ale komunikacji z dorosłym: to jest główna aktywność w wieku niemowlęcym. Dzięki tej interakcji dziecko uczy się rozumieć mowę, a później także mówić, a także rozwija się jego emocjonalność i osobowość. W drugim półroczu życia dziecko zaczyna wchodzić w interakcje z przedmiotami. Można mu zaoferować różne grzechotki, piszczące gumowe zabawki, piłki, gryzaki (w tym okresie ząbki aktywnie się wyrzynają i wszystkie one z pewnością znajdą się w buzi dziecka). Przedmioty powinny być lekkie, łatwe do uchwycenia i bezpieczne.

Jest to wiek aktywnej percepcji zmysłowej, nie tylko wzrokowej i słuchowej, ale także dotykowej i dotykowo-kinestetycznej. W przeciwieństwie do starszych dzieci, dzieci w tym wieku przyswajają znacznie więcej informacji poprzez dotyk. Dotykaj i głaszcz dziecko tak często, jak to możliwe, i wybieraj zabawki o różnych powierzchniach dotykowych: gładkie i z fakturą, miękkie i twarde, o różnych dźwiękach, kolorach, a nawet temperaturze.

W pierwszym roku życia dziecko wkłada wszystko do ust, dlatego bezpieczeństwo materiałów jest bardzo ważne. Wielu rodziców uważa, że zabawki drewniane są najbardziej przyjazne dla środowiska i kupuje tylko takie. Nie są one do końca właściwe: źle zabezpieczone drewno może być niebezpieczne, a ponadto trudno jest je prawidłowo umyć i całkowicie zdezynfekować. Lepiej jest kupować zabawki wykonane z dobrego plastiku, gumy lub malowanego drewna. Unikaj przedmiotów z małymi częściami, ponieważ dziecko może je połknąć. Pamiętaj, że wszystkie materiały mają określony termin przydatności, nawet jeśli wyglądają dobrze.

miś pluszowy

Zobacz też: ​ Zestaw mebli dziecięcych - czy warto?

Wczesne lata

Między pierwszym a trzecim rokiem życia dziecko nabywa normy sensoryczne, z których najważniejsze to kolor, kształt i rozmiar. Zaleca się dawanie dziecku zabawek, które w różny sposób prezentują te cechy. Zacznij od przedmiotów w dwóch kolorach, kształtach i rozmiarach, a następnie stopniowo rozszerzaj ich spektrum. Mogą to być piłki, kostki, pierścienie, piramidy, pudełka, samochody. Nie przeciążaj umysłu i percepcji dziecka - nie jest ona w stanie pomieścić zbyt wiele. Wybierz zabawki tak, aby początkowo różniły się tylko pod jednym względem. Oznacza to, że jeśli dziecko ma duży i mały samochód, powinny one mieć ten sam kształt, kolor, a nawet materiał.

Daj dziecku rzeczy, które będą wspierać percepcję słuchową. Zwróć uwagę także na zmysł węchu: czyste, naturalne zapachy, np. wonne olejki, przyprawy, zapach świeżych owoców i kwiatów, sprzyjają pobudzeniu percepcji i procesów umysłowych.

We wczesnym wieku dziecko potrzebuje przedmiotów do nauki i rozwoju, ponieważ w tym wieku główna aktywność opiera się na przedmiotach. Wiele zabawek jest tak zaprojektowanych, że dziecko samo zgaduje, co należy z nimi zrobić: Różne piramidy składamy i rozkładamy, przyciski - naciskamy. Wkładki do ramek, kubki różnych rozmiarów wkładane jeden w drugi - lista jest nieskończona. Inne zabawki mogą być używane bardziej swobodnie - lalki, samochody, kostki, piłki, zestawy opowiadań.

Ważne jest, aby dziecko poznało stosunki przestrzenne przedmiotów. Oto twoi pomocnicy - prefabrykowane zabawki, składające się z kilku części, przedmioty, które można otwierać i zamykać, wyjmować, nabierać, sznurować, przesuwać, turlać. Zaproponuj mu różne narzędzia naszego codziennego życia: łyżkę, ołówek, młotek. Dziecko uświadomi sobie, że łyżka pomaga w jedzeniu pokarmów, których nie można jeść rękami; ołówek na papierze pozostawia ślad; patyk może być użyty do odzyskania przedmiotu, który potoczył się pod łóżko.

Bardzo przydatne dla rozwoju umysłowego i estetycznego są działania produkcyjne - modelowanie, konstruowanie, rysowanie. Ponadto ćwiczą percepcję sensoryczną, zdolności motoryczne, umiejętność analizy i syntezy oraz naśladowania wzorców. Gry i zestawy do zabawy z piaskiem i wodą mają wspaniały wpływ na rozwój dzieci.

Zobacz także: Dlaczego zabawki dla chłopców i dziewcząt się różnią?

zabawki do piaskownicy

Wiek przedszkolny

Główną potrzebą społeczną przedszkolaka jest przebywanie w pobliżu osoby dorosłej. Jednak rodzice nie mogą być cały czas w pobliżu, a wtedy dzieci zaczynają dołączać do grup rówieśniczych. Na pierwszy plan wysuwa się zabawa w odgrywanie ról, w której dzieci naśladują dorosłych, wcielają się w ich role, odtwarzają sytuacje ze swojego życia. Bawią się z ludźmi w swoim wieku, ale początki zabawy zawsze wywodzą się z życia dorosłych.

Zestawy lekarza, nauczyciela, mechanika, fryzjera - wszystko, co może reprezentować dorosłe życie, zawody, będzie tu przydatne. Przedszkolaki potrafią nadawać niektórym przedmiotom właściwości innych: w ich zabawach ołówek może zastąpić termometr, a stołek - samochód, którego kierownica będzie wymyślona. Zachęcaj do takiego myślenia - nie kupuj pełnego zestawu sprzętu, który będzie Ci potrzebny do zabawy. Pozwólmy dziecku wyobrazić sobie, że coś zmajstruje, wymyśli, wymodeluje, narysuje. Istnieje wiele ciekawych zestawów do wykonywania rękodzieła z różnych materiałów (gips, wosk, glina), przy użyciu różnych technik. Jest to świetna okazja dla dzieci, aby zrobić coś wspólnie.

W tym wieku wiele osób zaczyna już przygotowywać się do szkoły, dbając o rozwój umiejętności myślenia. Nie należy spieszyć się z nauczeniem dziecka czytania, liczenia i pisania, ale zapoznanie go z cyframi i literami jest już możliwe. W dzisiejszych czasach jest wiele pięknych materiałów do liczenia, magnetycznych książeczek do nauki alfabetu, książek z alfabetem głosowym, w których dorosły nie musi nawet wszystkiego mówić - wystarczy, że dziecko naciśnie przycisk i usłyszy czytaną literę. Wszystkie te materiały dydaktyczne pomagają rozbudzić zainteresowanie literami i cyframi.

To dobry czas na ćwiczenie różnych typów myślenia i operacji myślowych. Oglądając obrazki, na których chcesz znaleźć różnice, dziecko uczy się porównywać i kontrastować. Obrazki szczelinowe, zabawki kompozytowe i klocki konstrukcyjne są odpowiednie do ćwiczenia umiejętności analizy i syntezy, czyli rozumienia całości i części. Zaproś dziecko do posortowania zabawek: "Połóż samochody tutaj, a kostki tam; połóż czerwone rzeczy po prawej stronie, a zielone po lewej; pokaż mi na stole, co jest jadalne, a co niejadalne". Świetną metodą jest też metoda "nonsensu" - dać dziecku obraz sytuacji, która po prostu nie może mieć miejsca. Na przykład kot mieszka w gnieździe na drzewie, a wazon z kwiatami zwisa z sufitu. Poproś go, aby powiedział Ci, co jest nie tak. Dziecko zwraca uwagę na to, co wydaje się niedorzeczne, i wyjaśnia, jak powinno być: "Kot mieszka w mieszkaniu, a gniazdo to domek dla ptaków; wazon powinien stać na stole.

zabawki

Wszystkie te operacje myślowe pomagają dziecku odkrywać związki między przedmiotami, zjawiskami i faktami. Bez ustanowienia tych relacji nie są możliwe dalsze logiczne i abstrakcyjne działania, które są niezbędne w nauce i dorosłym życiu. Można wykorzystać gry planszowe, które nie tylko pomagają rozwijać uwagę, pamięć i myślenie, ale także przyczyniają się do spójności rodziny.

Wiele rzeczy można zrobić samemu: kartonowe pudełka ze szczelinami i pasującymi do nich przedmiotami świetnie zastępują pudełka do sortowania. Gdy mama gotuje obiad, możesz dać dziecku zadanie posortowania jedzenia: niech włoży fasolkę do jednej miski, a groszek do drugiej. Pokrywki można dopasować do garnków według rozmiaru. Efekt jest taki sam jak w przypadku zabawek edukacyjnych, a koszt nieporównywalnie mniejszy.

Nie należy zapominać o zwracaniu uwagi na rozwój fizyczny. Istnieje wiele zabawek rozwijających siłę, zręczność i celność: sprzęt sportowy - liny do skakania, kręgle, piłki, miękkie rzutki, piłka obręczowa.

Wielu odpowiedzialnych rodziców mówi: "Będziemy poważnie zaangażowani w rozwój dziecka." Zostawcie to zadanie nauczycielom w przedszkolu i szkole, bądźcie rodzicami, którzy potrafią się bawić z dzieckiem. Wiele mam i ojców z wiekiem traci zdolność do relaksu i zabawy w dzieciństwie. Zamiast tego ciężko pracują z dzieckiem i często niszczą jego motywację. Nasza rada brzmi więc: baw się z dzieckiem i czerp z tego radość, a pomogą Ci w tym różne zabawki.

Redakcja "Mommy Cool"

Komentarze (0)