Czy zabawki są dziecku niezbędne?
Zabawa jest czymś naturalnym dla dzieci. Samo słowo zabawa kojarzone jest głównie z dzieciństwem. Niestety z biegiem czasu dzieciństwo jest coraz mniej beztroskie. Dostępne są nawet badania, według których niektórzy rodzice mają celowo pozbawiać swoje dzieci czasu na beztroską zabawę prostymi zabawkami. Jest to alarmujące i psychologowie twierdzą, że może to zaburzyć odpowiedni rozwój dziecka. Zbyt wiele zorganizowanych zajęć w połączeniu z elektronicznym sprzętem zamiast twórczych zabawek powoduje, że zmysły dziecka nie są odpowiednio stymulowane, co niekorzystnie wpływa na ich kreatywność.
Nieopisana funkcja zabawy
W pewnym sensie już niemowlę rozpoczyna zabawę, nawet o tym nie wiedząc. Już kilka tygodni po urodzeniu, rodzice mogą dostrzec, że ich pociecha zgniata maskotki swoimi palcami, że z uśmiechem na twarzy uderza w coś grzechotką czy w celu usłyszenia dźwięku naciska na piszczącą zabawkę. Gdy dziecko kończy pierwszy rok życia zaczyna zdawać sobie sprawę z tego, że wszystkie ruchy które wykonuje niosą za sobą określone skutki. Ruchy i zabawa staje się coraz bardziej intencjonalna, a podejmowane przez dziecko decyzje wydają się logiczne. To okres, w którym należałoby podsuwać dzieciom nieskomplikowane zabawki, za których pomocą ćwiczyć będzie swoją koordynację. Można do tego wykorzystać chociażby pudełka w różnych rozmiarach, zabawki wyposażone w guziki których wciśnięcie powoduje wydawanie odgłosu czy wszelkiego rodzaju grzechotki. Dziecku wiele do szczęścia nie potrzeba, nawet proste przedmioty mogą przerodzić się w zabawki edukacyjne.
Budowanie konstrukcji
Dla dziecka w wieku 18 miesięcy najprostszą i najlepszą zabawką konstrukcyjną są zwykłe drewniane klocki. Za ich pomocą dziecko może układać wieże, domki czy inne konstrukcje. Porażki w budowaniu nauczą dziecko nie tylko cierpliwości, ale także wyważonego układania klocków i manipulowania nimi.
Jest to świetne wprowadzenie do układania w przyszłym etapie swojego życia większych, bardziej skomplikowanych budowli z klocków. A zabawki konstrukcyjne towarzyszą dzieciom przez wiele lat. Zarówno te najprostsze, jak i te bardziej skomplikowane, których są bardziej skomplikowane powodują, że dziecko rozwija swoją wyobraźnię przestrzenną i motywuje do działania obie półkule mózgowe, uruchamiając wszystkie procesy poznawcze, które mają ogromny wpływ na edukację w przyszłości.
Jak wpływają zabawy na relacje społeczne?
Budowanie z klocków nie tylko rozwija postrzeganie przestrzenne, ale to także po prostu zabawa towarzyska. Wspólne układanie konstrukcji ze znajomymi czy rodziną motywuje do komunikowania i pracy w grupie. Rozwija język i komunikację międzyludzka. Co korzystne dla rodziców - ich udział w tych zabawach jest praktycznie zbędny. Jedyne co muszą zrobić to raz na jakiś czas zachęcić dzieci do zabawy, tworząc im do tego odpowiednie warunki. Maluchy bez pomocy dorosłych będą w stanie zażegnać niepowodzenia podczas układania konstrukcji oraz uspokoić potencjalne konflikty. Podobne korzyści niesie za sobą zabawa w piaskownicy, na placu zabaw czy w przedszkolu. Kontakt między dziećmi to idealny wstęp do późniejszego odpowiedniego funkcjonowania w społeczeństwie.
Naśladowanie dorosłych
Dzieci z wielką ochotą, w formie zabawy, naśladują starszych ludzi z ich otoczenia. Niezależnie czy to rodzice czy inni dorośli. Dzieci są świetnymi obserwatorami. Bez problemu są w stanie zaobserwować, a potem odtworzyć wybrane przez siebie role. Właśnie dlatego dziewczynki często w młodym wieku bawią się w prowadzeniu domu, a chłopcy grają w piłkę czy bawią się samochodami.
Obserwując z boku zabawy dzieci można łatwo się zorientować jakie czerpie wzorce i jak wygląda podział domowych obowiązków. Właśnie dlatego trzeba zadbać o to, aby wcześniej wspomniane wzorce były odpowiednie.
Co lepsze, samodzielna zabawa czy zabawa z rodzicami?
Małe dzieci muszą bawić się pod opieką dorosłych ze względów bezpieczeństwa. Właśnie dlatego powinniśmy bawić się razem z nimi, także ze względu na to, że niekiedy nie potrafią same zorganizować sobie czasu. Starsze dzieci mają już bardziej rozbudowaną wyobraźnie i potrafią się bawić same godzinami.
W wieku przedszkolnym dzieci wykazują zdecydowaną chęć do wspólnych zabaw z rówieśnikami. I nawet jeśli się momentami z nimi sprzeczają to nie ma powodów do obaw, jest to dla nich kolejne życiowe doświadczenie, które jest niezbędne do właściwego funkcjonowania w późniejszym życiu.
Komentarze (0)